First week in Ghana - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Marleen klein Obbink - WaarBenJij.nu First week in Ghana - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Marleen klein Obbink - WaarBenJij.nu

First week in Ghana

Blijf op de hoogte en volg Marleen

13 November 2013 | Ghana, Hohoe

Onze eerste week in Ghana zit er alweer op.. Dit was de eerste keer dat ik voor het eerst iets op mijn weblog kon zetten, want ja aan goed internet doen ze in mijn dorp niet, haha.
Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen, zoveel hebben we al meegemaakt.
Het begon allemaal in Accra, waar ik met Sibel, Dyllan en Meagen eerst twee nachten bij een vrouw en haar familie hebben geslapen (met z'n vieren in één bed!). We zijn de tweede dag rondgeleid door één van haar zoons. Tijdens onze eerste rit in de trotro (busje waar zoveel mogelijk mensen ingepropt worden) kregen we na drie minuten al een ongeluk... Welcome in Ghana! Vervolgens hebben we over twee markten gelopen, complete chaos! We moesten onze tas goed bij ons houden, anders werden die meegenomen werd ons verteld. Als laatst hebben we nog op het strand gezeten, heerlijk!
De dag erna werden we opgehaald met een luxe auto om naar Likpe Abrani gebracht te worden.. Die dag hebben we voor het eerst onze gastgezinnen ontmoet, wat toch ook wel een shock was voor ons. Na de rondleidingen hebben Sibel en ik eerst op haar bed gezeten, en we moesten beiden huilen.. Wat een verschil, wat voelden we ons alleen.
Nu gaat alles gelukkig beter!
Mijn gastgezin is heel erg lief. Mijn ouders (Gerald & Yakuma) kunnen beide goed Engels, mijn oudste broertje (Nana) ook en mijn jongste broertje (Bola) is het nog aan het leren. Ik heb een mooie kamer, met een ventilator, wat hard nodig is! De temperatuur is hier namelijk behoorlijk hoog, we zijn constant aan het zweten. De douche is een emmer water over je hoofd heen gooien, maar ik heb wel een wc die je alleen niet kunt doorspoelen, haha.
In het weekend zijn we naar de opening van een nieuwe moskee geweest, dit was heel bijzonder om mee te maken. Hoe vaak kom je zoiets nou tegen? Verder zijn we nog naar een kerkdienst geweest van drie uur lang, haha. Jaja, ik kom straks nog gelovig terug.. En we hebben op zondagmiddag ook nog een begravenis meegemaakt. Wat je allemaal wel niet in een weekend kan proppen. Ohja, en we hebben een slang gezien! Hij schoot vlak voor onze voeten de weg over, we hebben zo hard gegild en renden onwijs hard naar huis, haha. Iedereen moest lachen, omdat slangen niet veel voorkomen en wij er geen één wilden zien. De tweede dag dat we hier zijn, gelijk een slang..
Afgelopen maandag zijn we voor het eerst naar de school geweest. Wat veel kinderen.... wauw! En wat is het anders bij hen op school. Ze beginnen de ochtend met in rijen op het schoolplein staan om gezamelijk het volkslied te zingen. Vervolgens als de docent de klas in komt, moeten alle leerlingen opstaan en hem gedag zeggen. De rest van de dag is het een chaos. Iedereen loopt maar wat door elkaar heen, de kinderen lopen uit de klas, andere klassen in. Er is een docent bij ons op school die constant dronken is en tijdens de lessen slaapt. Gisteren hebben we voor het eerst gezien hoe kinderen geslagen werden met stokken. Dit gebeurt op het schoolplein en alle kinderen moeten kijken. Sibel en ik zijn weggelopen, omdat we het niet konden aanzien. 30 meter verder was ons lokaal en zelfs daar konden we het nog horen. Heel naar allemaal.
De rest van de school is wel heel leuk. De kinderen zijn erg enthousiast om te gaan sporten en spelletjes te spelen. Vandaag hebben we de materialen gekocht en morgen gaan we beginnen, spannend!
We gaan in ons dorp goed om met één van de docenten, die ook onze mentor is (Godsway) en met een jongen die bij Sibel woont (Festus). Samen met hen gaan we in de weekenden dingen bezoeken.
Er is nog zoveel meer gebeurd, maar dat ben ik ondertussen alweer vergeten, haha.
Ohja in de avonden speel ik veel met de kinderen uit mijn buurt (rond de 15 kinderen, haha). Gister heb ik de laptop gegeven en gingen ze met Paint spelen. Verder heb ik ook discussies met mijn ouders gehad over dat ik niet gelovig ben en over homoseksualiteit. Ze zijn dus best modern en staan wel open om over dit soort dingen te praten.
Nog even over het eten: GADVERDAMME!! Al die fufu, banku, sausjes komen zo langzamerhand wel m'n neus uit... Maar we blijven lachen, en vertel elke keer dat ik niet zoveel kan eten. Thank you mama voor de sultana's, koekjes en snoepjes!
Als laatst.. We zijn ondertussen helemaal lek gestoken door sunflies. De bulten lijken op muggenbulten, maar jeuken erger. Je kan er gelukkig geen malaria van krijgen, pfieuw!
Nou dit was het wel zo'n beetje. Sibel en ik gaan proberen één keer per week naar Hohoe te gaan, zodat we kunnen internetten. Dus volgende week hopelijk weer een berichtje.

Heel veel liefs,
Marleen

  • 13 November 2013 - 18:15

    Josien:

    Wow :O Klinkt heftig! Ik kan mij voorstellen dat dat wel even slikken is. Hopelijk hoef je aan het slaan niet te wennen, en wen je wel aan de rest, zodat je met een goed gevoel weer terug kan naar het afhalen van chinees, broodje kroket en oud en nieuw vieren in Lichtenvoorde! :)

    Zet hem op meid!

    Liefs,
    Josien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Student Pedagogiek, Hogeschool Rotterdam Minor International Aid & Development

Actief sinds 05 Nov. 2013
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 9771

Voorgaande reizen:

06 November 2013 - 23 December 2013

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: