Time flies when you are having fun - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Marleen klein Obbink - WaarBenJij.nu Time flies when you are having fun - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Marleen klein Obbink - WaarBenJij.nu

Time flies when you are having fun

Blijf op de hoogte en volg Marleen

23 November 2013 | Ghana, Hohoe

Ze zeggen time flies when you are having fun... Nou dat is toch echt werkelijk zo, wauw! We zijn alweer 2,5 week in Ghana en hebben nog maar vier weken te gaan. In deze weken hebben we echt al veel meegemaakt, elke dag komen we weer iets nieuws tegen. Heel veel leuke, bijzondere en helaas ook minder leuke dingen.
De afgelopen week is er dus ook weer enorm veel gebeurd. Zoals bijvoorbeeld dat mensen die van onze groep ziek zijn geworden (en de meeste gelukkig ook weer beter). We houden gelukkig allemaal contact met elkaar, zodat iedereen die in Ghana zit weet hoe het met elkaar gaat.
Sibel en ik hebben ook weer veel meegemaakt deze week. Als eerst zijn we doordeweeks aan de slag geweest met onze sport en spelactiviteiten op onze basisschool. Het blijft daar een chaos, maar het wordt wel steeds leuker. Het voetballen (met de klassen is voorbij) en we zijn nu bezig met spelletjes spelen. Denk hierbij aan tikkertje, estafette met obstakels et cetera. De kinderen vinden het geweldig en willen allemaal elke dag wel met ons meedoen, wat helaas niet mogelijk is. In de middag geven we voetbaltraining aan het voetbalteam van de school, want we hebben drie toernooien/wedstrijden te spelen tegen andere basisscholen. De eerste was afgelopen vrijdag, waarbij 1-2 gewonnen hebben!!! De kinderen waren zo enthousiast, het leek wel alsof ze wereldkampioen waren geworden. Het was echt helemaal geweldig!
Afgelopen dinsdag was er geen les, omdat er een ouderbijeenkomst zou zijn in de kerk, die om half negen zou beginnen.. Sibel en ik waren er netjes op tijd, maar de rest van het dorp kwam pas om half elf... Ghanese tijd, oeps! Hier moeten we nog steeds aan wennen, omdat sommige mensen hier wel aan doen en anderen weer niet, lastig! Verder was de bijeenkomst heel erg grappig. Het was in het Afrikaans, maar werd vertaald door een vriend van ons. De ouders begonnen de discussiëren en schreeuwen tegen de directeur en tegen elkaar. Het leek wel een opstand, haha. Geweldig om zoiets mee te maken.
Verder zijn we deze week veel opgetrokken met het Deense meisje (Josefine) die bij mij in huis woonde. Zij had hiervoor al acht weken in dit huis gewoond, waardoor ze al veel mensen kende. Hierdoor hebben wij ook meer mensen uit het dorp leren kennen. In de avond zijn we met haar ook twee keer wezen "dansen" in het dorp. De bewegingen die ze maken blijf ik lastig vinden, maar ze vinden het leuk als je het probeert, haha. Dus dan doen we dat maar, haha.
Mijn Ghanese ouders proberen me heel de week al over te halen om te gaan trouwen met hun zoon die in Accra woont. Ze hebben nu mijn telefoonnummer gegeven en die jongen gaat mij nog bellen.. Ik ben benieuwd.. Een ander shocking thing is dat ze een rat hebben gekocht om te eten.. Hij leefde nog toen ik hem zag :o het was echt heel naar! Ik heb ook maar verteld dat ik niet zeker weet of ik dat zie zitten, haha.
Op dit moment zijn Sibel en ik in Wli. We slapen in een guesthouse waar onze organisatie ook verblijft. We hebben vandaag de hoogste berg van Ghana beklommen (Afadjato; 860 meter). Dit was een enorme klim, maar zeker de moeite waard! Wauw, wat een geweldig uitzicht was het zeg!! De tocht ging door allemaal bossen/oerwoud/jungle heen en was heel lastig met alle losse stenen et cetera. Daarna zijn we nog naar de hoogste waterval van Afrika gelopen (Wli). Ik wist niet dat er zoiets moois bestond. De waterval was zo hoog, er waren zoveel soorten vlinders, en tegen de wand langs de waterval zaten honderden vleermuizen. Morgenochtend gaan we er weer heen, in de hoop dat het dan rustiger is (er was nu namelijk een school aanwezig).
Al met al is het hier dus helemaal geweldig!!

P.S. De foto's komen er nog aan, m'n internet is momenteel te langzaam om ze erop te zetten.

Liefs Marleen

  • 25 November 2013 - 07:59

    Marianne:

    Hallo lief nichtje,
    Wat bijzonder... je belevenissen, je verhalen, je foto's. Bij elk blog dat ik lees ben ik opgelucht dat alles goed verloopt. Ja ook ik heb last van (over)bezorgdheid. Mijn lieve nichtje in een land waar vriendelijkheid, dankbaarheid en gruwelijke leefgewoonten zo dichtbij elkaar liggen. Maar ook een schitterende omgeving/natuur zo te horen.
    Hier de gekte van sinterklaas. Lisanne wordt daar niet rustiger van. Zondag vieren we pakjes avond en dan maandag hopelijk meteen de kerstboom halen... Maandag begint bij ons ook de verbouwing van de badkamer dus drukke periode... hoe kom je daar bij???? Haha.
    Meisje pas goed op jezelf. Love you!!!! Kus marianne en natuurlijk ook van wim, lisanne en esmee.

  • 26 November 2013 - 19:25

    Sigrid:

    Hoi Marleen,

    Wat leuk om je verhalen te lezen! Ik herken zo veel dingen en gevoelens die je beschrijft. Sommige dingen veranderen daar nu best snel, en sommige dingen helaas niet.

    Ik vind je superstoer! Geniet van alles. Ook al pikken de docenten niks op, ik weet zeker dat je ze toch inspireert. Wie weet gaan ze toch dingen van jullie nadoen/aannemen, ik hoop het!
    Maar je inspireert en helpt de kids sowieso:-)

    Geniet!

    Groetjes,
    Sigrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Student Pedagogiek, Hogeschool Rotterdam Minor International Aid & Development

Actief sinds 05 Nov. 2013
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 9742

Voorgaande reizen:

06 November 2013 - 23 December 2013

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: